Tupla

Uutiset

Superruoka kaunistaa ihoa

5.5.2010

Tumma suklaa on Women´s Health -lehden "ihmeruoka"-listalla. Perusteluna on tumman suklaan ihoa auringonvalolta suojaava vaikutus. Suklaan sisältämät flavonoidit vähentävät ihon karheutta.

Mielihyvää suklaasta

29.3.2010

Elintarvikekemian dosentti Marina Heinonen, joka toimii asiantuntijana Euroopan elintarvikevirastossa, kertoo suklaan terveysvaikutuksista. "Kaakaon flavonoidit näyttävät parantavan veren virtaavuutta, mikä torjuu verisuonten tukkeutumista. Tumman suklaan on myös osoitettu alentavan verenpainetta ja laskevan veren LDL- kolesterolia. Lisäksi suklaassa on mielialaan ja aivojen serotoniinituotantoon vaikuttavia yhdisteitä, kuten teobromiinia, tryptofaania, kofeiinia ja fenyyliamiineja", Heinonen sanoo. "Tumman suklaan hyödyt osoittaneissa tutkimuksissa päiväannos on ollut enimmillään 40 grammaa. Reilusti pienemmätkin määrät ovat johtaneet suotuisiin tutkimustuloksiin". "80-prosenttisessa erittäin tummassa suklaassa on rasvaa peräti puolet painosta, maitosuklaassa noin 34 prosenttia. Suurin osa tästä rasvasta on haitallista tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa", Heinonen sanoo. "Tummassa suklaassa on flavonoideja, joita on kaakaota sisältävässä suklaassa sekä kaakaojauheessa vähintään 65 prosenttia. Monet mielialaan vaikuttavat yhdisteet ovat nekin peräisin kaakaosta. Tässä suhteessa tumma suklaa on vaaleata parempi vaihtoehto. Suklaassa on kuitenkin runsaasti rasvaa – sitä enemmän mitä tummemmasta suklaasta on kyse". Suklaalla voi Heinosen mukaan korkeintaan edistää hyvinvointiaan lisäämällä mielihyvän tunnetta.

Nyt tutkittua: Uutta tutkimustietoa kaamosoireista sekä tumman suklaan terveysvaikutuksista

18.3.2010

Palstalla kerrotaan British Journal of Nutrition -lehdessä julkaistusta tutkimuksesta, jossa tumman suklaan syömisen havaittiin vähentävän solujen perintöaineksen DNA-vaurioita. Tummassa suklaassa on enemmän flavonoideja ja antioksidanttikapasiteettia painokiloa kohti kuin esimerkiksi vihreässä teessä.

Suklaa vähentää sydänkohtausriskiä, voi ei lisää sitä

15.2.2010

Yhdysvalloissa julkaistu tutkimus antaa vihjeitä siitä, että suklaa saattaa vähentää sydänkohtauksen riskiä. Suklaan syöminen infarktin jälkeen parantaa myös mahdollisuuksia säilyä hengissä. Tutkimuksessa suklaan laatua ei määritelty, mutta tutkittavat söivät sitä hyvin kohtuullisesti. Toisen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan sydäntautien ja tyydyttyneen rasvan, esimerkiksi kookosrasvan tai voin käytön välillä ei ole yhteyttä. Kolmannessa tutkimuksessa suklaansyönnin ja sydänkohtauksen välillä ei todettu yhteyttä. Sarah Sahib kanadalaisesta McMaster-yliopistosta sanoo, että lisätutkimuksia tarvitaan vielä. Ei ole varmuutta siitä, alentaako suklaa sydänkohtausten riskiä vai syövätkö terveet ihmiset enemmän suklaata kuin sairaudelle alttiit. Tutkimusten takana ovat Patty W. Siri-Tarino, Qi Sun, Frank B. Hu ja Ronald M. Krauss ja tutkimuspaikat Children's Hospital Oakland Research Institute Kalifornian Oaklandissa ja The Departments of Nutrition and Epidemiology at Harvard School of Public Health Massachusettsin Bostonissa.

Malaco Must Dark Shots kuittasi vuoden 2010 Salmiakki-Finlandian

24.1.2010

Leaf Suomi Oy:n syksyllä lanseeraama Malaco Must-pussisarja on saavuttanut valtaisan suosion salmiakkiin intohimoisesti suhtautuvien suomalaisten keskuudessa. Kolmen koukuttavan tuotteen ydin on aidossa lakritsijuuressa. Salmiakki-Finlandian kuitannut Dark Shots on rapsakkaa salmiakkia lakritsijauhetäytteellä, Touch of Sea pehmeää salmiakkilakritsia ripauksella merisuolaa ja Moods of Black salmiakkia ja lakritsia erilaisilla vivahteilla. Malaco Must Dark Shots oli ehdolla Suomen parhaaksi salmiakiksi yhdessä viiden muun salmiakkimakeisen kanssa. Vuoden parhaan salmiakin valintaan osallistui arvovaltainen tuomaristo. Arvonimi myönnettiin voittajalle Suomen salmiakkiyhdistyksen vuosijuhlassa Helsingissä, lauantaina 23.1.2010.

Tupla Goes Finland
Missä Jussi veivaa
Ilmaveivauskoulu